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Willy Wimpfheimer

Biography
Willy Wimpfheimer wächst in Zürich in deutsch-französischem Elternhaus auf.
Nach dem Besuch der Schulen kommt er durch Künstlerfreunde in Kontakt mit dem Restaurationsbildhauer Willy Stadler.
Bei diesem tritt er im Alter von 17 Jahren eine vierjährige Lehre als Steinbildhauer an und besucht daneben die Zürcher Kunstgewerbeschule.
Beeinflusst durch seinen eher konservativen Lehrmeister, interessieren den Lehrling anfänglich figürliche Arbeiten, besonders Maillols Plastiken.
 1960, ein Jahr nach seinem Lehrabschluss, findet der junge Bildhauer eine Anstellung im Atelier des arrivierten Künstlers Hans Aeschbacher.
 Dessen Umfeld wirkt sich positiv auf Wimpfheimers Entwicklung aus: Hinwendung zum Geometrisch-Konstruktiven.
 1964 Schritt in die Selbständigkeit, einige Auftragsarbeiten; 1965 erster Ankauf des Kantons Zürich; 1967 erster öffentlicher Auftrag für das Schulhaus Stettbach, Zürich (Figurengruppe, bestehend aus fünf stelenartigen Steinskulpturen).
Ab 1968 verdrängt das Motiv des Bogens die monolithisch-statische Formgebung. 1969 erste Einzelausstellung in der Städtischen Kunstkammer zum Strauhof, Zürich; mehrere Preise und Stipendien.
In den 70er und 80er Jahren zahlreiche Werkankäufe durch Stadt und Kanton Zürich.
 1976 sechsmonatiger Aufenthalt in Genua, 1978 drei Monate New York. Ab Mitte der 70er Jahre Bevorzugung der Werkstoffe Stahl und Eisen.
Seit den 80er Jahren: bündelstrangartig formierte Eisen- oder Stahlstäbe.
Brunnenanlagen für das Institut für Sonderpädagogik in Zürich (1983) und das Taubblindenheim in Langnau am Albis (1991–92).
Bisher letztes öffentliches Auftragswerk: Eisenplastik für den Bahnhof Birmensdorf (1993–96).
 Seit Beginn des neuen Jahrtausends entstehen Arbeiten in Bronce; Wandreliefs, Skulpturen in verschiedenen Dimensionen bis zu Grossplastiken.
Willy Wimpfheimer lebt und arbeitet in Zürich und Suvereto, Italien.


Biography Willy Wimpfheimer
Willy Wimpfheimer grew up in Zurich with Franco-German parents.
 After attending school, Wimpfheimer met Willy Stadler, a sculpture restorer, through some artist friends.
 Aged 17, he began a four-year apprenticeship as a stone sculptor with him as well as continuing his studies at Zurich School of Applied Arts.
 Influenced by his somewhat conservative master, the apprentice was initially interested in figurative sculpture, particularly the oeuvre of Maillol.
  In 1960, a year after the end of his apprenticeship, the young sculptor found a job at the studio of established artist Hans Aeschbacher.
This environment had a positive effect on Wimpfheimer, steering his sculptural development towards the geometric constructivism.
1964 he started out on his own with s few commissions for his work. In 1965 came the first acquisition of his work by the Canton of Zurich and 1967 his first public commission for a schoolhouse in Stettbach, Zurich (A piece containing five stone stele-like figures).
  From 1968 on the arch began to replace the earlier static monoliths. In 1969 he had his first solo exhibition at the City Art chamber at Strauhof, Zurich; and he received several awards and scholarships.
 In the 70s and 80s, numerous art works were purchased by the city and canton of Zurich.
 1976 the artist spent six months in Genoa, and in 1978 three months in New York. From the mid-70s Wimpfheimer began to prefer working with steel and iron.
 From the 80s the artist began using lengths of metal made from iron or steel rods.
Commissions include fountains for the Institute of Special Education in Zurich (1983) and the Home for The Deaf and Blind in Langnau am Albis (1991-92).
 The most recent piece of commissioned work is an iron sculpture for the train station in Birmensdorf (1993–96).
 Since the beginning of the new millennium he has worked in bronze; wall reliefs, and sculptures in various dimensions up to large-scale pieces.
Willy Wimpfheimer lives and works in Zürich and Suvereto, Italy.
 

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